Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Kipróbálhatja, mennyit öregedett a füle

Egyszerű tesztet tett közzé még 2009-ben a Noise Addicts oldal. A tucatnyi mp3-ból álló vizsgálattal azt lehetett otthoni körülmények között megmérni, hogy az embernek mennyit öregedett a füle.

Az emberi hallás 20 és a 20000 hertz közti intervallumon működik. A magas hangokat fiatal korunkban halljuk a legjobban, majd az öregedéssel ez a képesség lassan romlásnak indul. A felnőttek például a nagyon magas, 15-16 kilohertz feletti hangokat például nem feltétlenül hallják.

A teszthez csupán egy jó fülhallgatóra vagy hangfalra van szükség. Aki hangfallal teszi próbára a hallását, annak arra is figyelnie kell, hogy a kutyák hallása lényegesen jobb az emberénél. Az általunk nem észlelt hangok zavarhatják az állatokat.

A Techbázis gyorstesztje szerint egyikünk 14 Khz felett nem hall, másikunk pedig 18 Khz felett marad le a hangokról. Önöknek hol a határ? Írják meg kommentben, vagy osszák meg a Facebook oldalunkon a tapasztalataikat!

5 Tovább

Még több vérrel csábít az új Mortal Kombat

Extra adag vérrel élesztették újjá a kilencvenes évek sikerjátékát, a Mortal Kombatet, amelyben a kivégzések az élethűbb grafikának köszönhetően minden korábbinál undorítóbbak. Nem véletlen, hogy ez a program tizennyolc pluszos karikát kapott, ráadásul egykori rajongóinak jelentős része már kinőtte ezt a stílust.

Vérben ezúttal sincs hiány

A kilencvenes évek elején jelent meg a magyar játéktermekben a verekedős játék, amely digitalizált szereplőivel, és a mai szemmel már nevetségesnek tűnő módon ábrázolt vérrel és kivégzésekkel az egyik legnépszerűbb játékká vált. Később a készítők 3D-s grafikára váltottak át, s a szereplők mozgását továbbra is valódi színészek szolgáltatták. A Need for Speed-hez hasonlóan rengeteg folytatást megélt játék nimbusza az utóbbi tíz évben jelentősen megkopott, a legutóbb megjelent, Supermant és Batmant is felvonultató szuperhősös változatában pedig jelentősen visszavették erőszakosságát, hogy ne kapjon felnőtt besorolást.

Mortal-történelem

A Mortal Kombat első része 1992-ben jelent meg először játékautomatán, később konzolokon és PC-n is. A program extrém erőszakosságával hódít az első rész óta, a verekedős játékok közül elsőként jelenített meg vért és tette használhatóvá a vesztes karakter virtuális kivégzését, emellett elsők között alkalmazták benne valós színészek digitalizált másait is. A Mortal Kombat első részeit kiadó - két évvel ezelőtt csődbement - Midway cég más hasonló játékokat is kiadott, például a kevésbé brutális kivégzésekkel, és extra hosszú kombókkal operáció Killer Instict-et, illetve a dinoszauruszok küzdelmét felvonultató Primal Rage-et.

Erőszakossága miatt sok támadás érte programot, megjelenésekor ugyanis még nem létezett korhatárbesorolási rendszere a videojátékoknak, ezért a gyerekek is gond nélkül beszerezhették a Mortal Kombatet.  A Super Nintendóra például csak vér nélküli változata jelenhetett meg a játék első részének, a folytatások azonban már a japán konzolra is a kelendőbb véres kiadásban jelentek meg. A kétezres évek eleje óta független szervezetek végzik a játékok korhatárbesorolását az USA-ban és Európában is, ezek döntése alapján a legújabb, kilencedik epizódott csak felnőttkorú személynek szabad eladni.

A Mortal Kombat egyedi jellegét adó, oldalnézetben digitalizált, kétdimenziós figurákkal az 1997-ben megjelent negyedik részben szakított, amelyben a karakterek háromdimenziós modellek voltak, amelyek létező színészek mozdulatait vették át motion capture technikával, de a fejletlen hardverek miatt a végeredmény kissé csúf grafikájú volt. A további négy folytatás kevésbé volt sikeres, csak a legfanatikusabb játékosokat kötötte le, a nagy visszatérést minden bizonnyal a most megjelent kilencedik rész hozza majd meg a játéknak. A Warner filmstúdió videojátékos leányvállalata által kiadott program már fejlett online szolgáltatásokat kínál, a tervek szerint később új karakterek, kivégzések és harci arénák is letölthetőek lesznek hozzá.

 

Anyánál kiverné a biztosítékot

A legújabb, Xbox 360-ra és Playstation 3-ra megjelent, szimplán Mortal Kombat címet viselő kilencedik részben viszont nem takarékoskodtak az erőszakkal, ebben minden korábbinál véresebb és brutálisabb kivégzésekkel találkozhat a játékos. A program az összes besorolási rendszerben 18 pluszos karikát kapott, azaz elvileg csak felnőttek játszhatnak vele. Ez nem is csoda: ez a játék sosem emberbarát mivoltáról volt ismert, de a legújabb rész még a korábbiakhoz képest is sokkal brutálisabb. Mivel a grafika sokkal élethűbbé vált, a kivégzések is nagyságrendekkel gusztustalanabbak lettek: láthatunk széttépett, csonkolt vagy épp felnyársalt embereket is, és csak úgy repkednek a kitépett belső szervek. A félig hüllő nindzsa, Reptile pedig úgy végez a vesztessel, hogy savat hány az arcába, egyes pályákon pedig a metró vagy egy úton haladó taxi elé lehet lökni az ellent. Nem kérdés, ez az a játék, ami a legliberálisabb anyukánál is kiverné a biztosítékot - de nem is gyerekeknek szánják.

Extra brutalitás röntgenszemüveggel

Már nem csak a vér ömlik az ütések és rugások hatására, de sérülnek is a harcosok, egy-egy menet végére tele vannak sebekkel. A hagyományos ütések és rugások mellett ezúttal is komoly szerepet kapnak a gombok megfelelő sorrendjének lenyomásával bevihető speciális támadások, illetve az ezek ötvözésével kivitelezhető kombók is, amelyek extra életerőt vesznek le az ellenféltől.

Ha sokat extrázunk, a képernyő alján feltöltődik egy csík, amely lehetővé teszi extra támadások végrehajtását is: egy jól időzített támadás esetén a játék lassított módba vált, és röntgenkép-nézetben mutatja a találatot, megmutatva, hogyan törnek el a csontok, és mely belső szervek sérülnek, amelyek amúgy egy másodperccel később automatikusan beforrnak.

Gyakorlás nélkül szinte irányíthatatlan

Ahogy a korábbi részek esetében, ezúttal is hosszas gyakorlást igényel a játék irányításának elsajátítása, a speciális kombinációk használata nélkül ugyanis nem igazán lehet előrejutni, az egymás elleni küzdelemben pedig nélkülözhetetlen ezek ismerete. Tesztelőink átlagéletkora harminc év körüli volt, mindenkinek a kedvence volt az első néhány Mortal Kombat, mégis nehezen boldogultak, még a játék első részeivel kerületi és városi bajnokságokat megnyerő kollégának is napokig kellett gyakorolnia vele.

A mozdulatok, kivégzések begyakorlását külön gyakorlópályán lehet elvégezni, emellett kissé bugyuta, de összességében élvezetes, természetesen egyre nehezebb küzdelmekkel teleszórt sztorimódja is van a legújabb Mortalnak, és persze online is lehet emberek által irányított ellenfeleket keresni benne. Nekünk, rutintalan játékosoknak ez persze pont nem vált be, folyamatosan péppé vertek minket a külföldi mortalozók.



Mi már kinőttük

A legújabb Mortal Kombat remekül visszaadja első részeinek hangulatát: bár grafikája háromdimenziós, a figurák csak egy sík mentén tudnak mozogni, ami egyáltalán nem baj, mivel így jóval pergőbb a játék, a grafika pedig ennek ellenére is szemet gyönyörködtető. Hasonló megoldással operáltak a fejlesztők az egykori nagy rivális, a Street Fighter két éve megjelent negyedik részében is, de az új Mortal Kombatet izgalmasabbnak találtuk annál már csak sztorimódja miatt is.  A Mortal egyik epizódja sem volt gyerekeknek szánt játék, de míg a korábbi részekben az erőszak inkább parodisztikus jellegű volt, az új, élethű grafikájú játékban már kifejezetten horrorisztikus jelleget ölt.

Ugyanazt az ellenérvet lehet csak felhozni a játékkal szembek, mint két éve riválisának megjelenésekor: a kultikus státuszt elért elődök megjelenése óta eltelt másfél évtized alatt korábbi rajongóinak zöme már kinőtte ezt a stílust.

Az új Mortal Kombat Xbox 360 és Playstation 3 konzolokra jelent meg, a 18 éven felülieknek szánt játékot nagyjából 12 ezer forintért lehet megvenni.

0 Tovább

Ipades GarageBand-teszt profi zenészekkel

Virtuális gitárhúrokat pengethetünk benne a képernyőn, és nyolcsávos stúdióban keverhetjük a zenéket az ipades GarageBand szoftverben - de vajon mire jó a profik kezében? Profiknak adtuk oda a szoftvert egy kis jammelésre.

A GarageBand az egyik leglátványosabb iPad-szoftver, amit az iPad 2-vel egy időben mutattak be. Az Apple saját fejlesztésű programját már sokan ismerhetik Macről, a virtuális hangszereket megszólaltató zeneszerkesztő ugyanis már évek óta létezik Mac OS X-en.
Hangszerválasztás
A táblagépen azonban igazán más az élmény, a virtuális hangszereket ugyanis itt kézzel szólaltathatjuk meg. A gitár húrjait, vagy a zongora billentyűit az igazi hangszerekéhez hasonlóan lehet pengetni, vagy leütni az érintőképernyőn. A szerkesztőjével – vagyis a nyolcsávos, beépített keverőpulttal – pedig teljes zeneszámokat állíthatunk össze.

Bárki könnyedén klimpírozhat

A szoftver azt az ígéretet hordozza magában, hogy bárki könnyedén válhat zenésszé, és a szintetizátoros, vagy a számítógépes zeneszerkesztő szoftverekben található virtuális hangszerekkel való bíbelődés helyett látványosabb formában szólaltathatja meg azokat. A program tényleg van annyira kezes, hogy az ember minimális zenei érzék mellett már értékelhető produkciót tud benne alkotni.

Ez azonban csak az első néhány lépés egy hosszú úton, ha az ember mindenféle hangszeres ismeret nélkül áll neki klimpírozni a készüléken, ahogy én. Kíváncsi lettem azonban arra, hogy mit kezdenek az igazi zenészek egy ilyen szoftverrel, és profi szemmel mit gondolnak róla? Az ipades Garage Bandben ugyanis elvileg minden megvan, ami egy komplett zeneszám elkészítéséhez kell.
Dobok
A szoftver nyitóképernyőjén jobbra-balra lapozgathatunk a virtuális hangszerkészletben típusonként. Van benne többféle billentyűs hangszer (keyboard), gitár, basszusgitár és dob, amelyeken magunk játszhatjuk fel a kívánt dallamot.

A gitárhúrok, a billentyűk a valóságoshoz hasonlóan jelennek meg a képernyőn, azzal a különbséggel, hogy a húrokat pengetni azért nem kell, maximum nyújtani lehet a hangokat azok meghúzásával, elég a megfelelő bund (lefogási hely) mögött megütni a képernyőt az adott hanghoz. A dobok egy virtuális dobfelszerelés, vagy egy dobgép kezelőpaneljének képeként jelennek meg a képernyőn, amelyet a megfelelő helyen megütve úgy szólalnak meg, ahogy a valóságban - a cin például más hangot ad, ha a rögzítő csavarhoz közel vagy a széleken ütjük.

A hangszerekkel amellett, hogy magunk játszunk fel dallamokat, automata üzemmódban is dolgozhatunk. A gitárokat eleve „smart guitar”-nak, illetve „smart bass”-nek hívja a szoftver, a dobokból és a billentyűsökből pedig külön van „smart”, vagyis okos változat. A dobok ütögetése helyett ugyanis beprogramozhatunk egy egyszerű dobgépet, a gitárokon és a billentyűsökön pedig a húrok helyett átkapcsolhatunk akkordokra (chords az alap notes helyett), illetve skálákra.
Akkordok
Az automata lejátszások egyikét bekapcsolva a gép végtelenítve kezdi el játszani a leütött akkordok egy-egy bontását, gitárokon és billentyűs hangszeren egyaránt. A funkció ismerős lehet a szintetizátorokról, a játékot azonban segíti, hogy itt egy grafikus felületen látjuk magunk előtt a „hangszert”.

A hangszerek között az említettek mellett van sampler, vagyis mintavételező, amelyen a mikrofonnal rögzített hangeffekteket komponálhatjuk bele a zenénkbe, az éneket pedig külön hangrögzítő veszi fel. A szoftver utolsó eszköze egy virtuális gitárerősítő, amelyre – egy speciális kábel segítségével – elektromos gitárt lehet rákötni a szólózáshoz. Ezek mellett előre rögzített ritmusokat (groove-okat) is beszerkeszthetünk a zenébe.

A Garage Band az iPaden nyolcsávos stúdióként működik, vagyis az említett hangszerek és eszközök közül maximum nyolcat vehetünk fel és keverhetünk össze a virtuális keverővel. Ez is az érintőképernyőre optimalizálva működik, vagyis az egyes sávokat kézzel húzhatjuk a megfelelő helyre vagy vághatjuk a kívánt hosszúságúra, és effektezni, ritmushoz igazítani is lehet őket. A felvételt egy virtuális metronóm is segíti.

Mire képes a profik kezében?

Ezzel a virtuális hangszerkészlettel állítottam be a Professzor Brinkfunk együttes próbatermébe. A név a Klinika című tévésorozat Brinkmann professzorát idézi, az együttes ugyanis funky-számokat vegyít sorozatzenékkel, vagyis mindenből idéznek egy kicsit Michael Jacksontól Michael Knightig.

A teszthez azért is nagyon jó választásnak tűnt a csapat, mert a zenéjük elég összetett ahhoz, hogy megtöltsük vele a rendelkezésre álló nyolc sávot. A szokásos dob-basszus-gitár-ének felállás helyett ugyanis ők billentyűssel és két énekessel lépnek fel, ráadásul a koncerteken szaxofonosuk és harsonásuk is van. A próbán „csak” a rezesek nélküli csapat állt rendelkezésre.
Billentyűzet
Volt egy olyan elképzelésem, hogy alaposan végigmutogatom a szoftver funkcióit, amiket először kipróbálgatunk, azután megkérem őket, hogy miután részletesen összevettük a Garage Bandet az igazi hangszerekkel, vegyünk fel egy számot. Ehelyett rögtön a mély vízbe vetettük magunkat. A táblagépet rákötöttük a keverőpultra, hogy kihangosítva hallja mindenki, és nekiálltunk felvenni egy számot – pontosabban egy szám elejét, amit azután az összehasonlítás kedvéért élőben is eljátszott az együttes.

Az alkotás folyamata végigkövethető a videón: a tagok menet közben ismerkedtek a kezelőfelülettel. Az egyikük, a basszusgitáros Péter Macen használja a Garage Bandet, így ismert pár funkciót, de csak ennyi könnyítette meg a munkát, a többi tényleg ment lendületből.

A felvételt a dobbal, basszussal kezdtük, majd rákerült a ritmusszekció, végül az ének. A dobosunk volt a legnehezebb helyzetben, mert nem volt a tableten balkezes dobszerelés, pedig ő egyébként azt használ.

Mivel a gyakorlással nem akartuk húzni az időt, és nem akartuk tovább izzasztani zenészünket az ismeretlen eszközön, átváltottunk dobgépre, így a szoftver által adott, többféleképpen variált alapokból az egyik gitárosunk rakta össze rögtönözve, ami a számhoz kellett. A basszusgitárral már kevesebb gond volt: a virtuális húrokat Péter könnyen eltalálta az asztalon is, néhány próbálkozás után elkészült ez a sáv is, amelyet a beépített „kvantálás” funkció segítségével pontosan hozzáigazítottunk a dob ritmusához.
Trackszerkesztő loopokkal
A ritmusszekciót a gazdagabb hangzás érdekében kibővítettük egy beépített kongával, ami végül élőben hiányzott a felvételről, és később a basszusgitárt is kicseréltük egy másik hangszerre. Ehhez újravenni nem kellett a már feljátszott basszust, csak átállítani a hangszert a keverőben.

A billentyűsünknek, Marcinak szintén nem volt problémája a virtuális billentyűzettel, bár azt megállapította, hogy a billentyűk leütése után van egy kis késés, emiatt más érzés játszani rajta, mint az igazin. Lehet, hogy ez annak köszönhető, hogy a szoftver szép lassan tölti meg a memóriát munka közben, mindenesetre a szükséges kíséretet így is fel tudta játszani, csak a virtuális billentyűzet méretén állítgattunk egy kicsit, hogy kényelmes legyen, és a billentyűkön beállítottuk a megfelelő akkordot.

Miután ennyi hangszeres sáv megvolt, az énekeseinknek nem volt nehéz dolga. Mi csak annyit trükköztünk a Brinkfunkkal, hogy az énekesnőnk, Zsófi egy rövid részlet erejéig megkettőzte magát egy extra vokállal.

Az iPadhez a próba során nem volt gitárhoz való csatlakozóm, így a gitárhoz beépített erősítőt és effektpadot nem tudtuk kipróbálni. Egy kicsit kísérleteztünk a samplerrel, amivel egyébként nem lenne lehetetlen a feladat, csak a feljátszott részlet szerkesztésével kellett volna sokat bíbelődni. Ezért ismét csak a beépített groove-készletből kapott egy „wakacsuka” sávot a rövid demónk, ami az ének megfelelő helyre való igazítása után össze is állt.

A videó körülbelül egy órányi munka eredménye, pedig a zenészek most először látták az ipades szoftvert. Nem játszottuk végig a felvett számot, de ehhez már igazából csak extra ének és egy kis többszöröző szerkesztgetés kellett volna. Amit a profi zenészek műveltek egy óra alatt a Garage Bandben, nekem így is olyan volt, mint a varázslat. Ők pillanatok alatt játszottak fel értékelhető, gazdag hangzást biztosító sávokat a keverőbe, amelyekből egy kiforrott zeneszám eleje állt össze.

Azt megállapítottuk, hogy a valódi hangszereket és a profi stúdiótechnikát ugyan nem cserélnék le rá, de az otthoni komponáláshoz az eszköz egy profinak is tökéletes. A kamerába már nem tudtam végigkérdezni a csapat tagjait, hogy mit gondolnak az eszközről, de menet közben elégedettek voltak azzal, ahogy a virtuális hangszerek szólnak. Az ipades szoftver könnyű kezelhetősége pedig mindenkit lenyűgözött, főleg, amikor elkezdett összeállni a felvételünk.

Hiányosságok azért vannak

Az ipades GarageBand tipikus Apple-szoftver, abban a tekintetben, hogy könnyen kezelhető, látványos eszközöket ad a felhasználó kezébe, amelyekkel gyorsan lehet dolgozni. Amellett azonban, ami benne van, el kell mondanunk azt is, ami nincs.

A virtuális hangszerek ugyan képesek automatikusan akkordokat játszani, akár bontva (azaz hangonként, különféle ritmikák és kombinációk szerint elemeire bontva az összhangzatot) is. Ekkor azonban nem tetszőleges akkordok közül választhatunk, hanem csak egy adott hangnemnek megfelelő válogatásból. A hangnem persze megadható (s ezzel változik a rendelkezésre álló akkordok köre), de egyszerre nem érhetjük el az összeset.
Hangnemek
Ennek az az eredménye, hogy ha kottából (pontosabban az akkordkíséretet és jellemzően az énekdallamot tartalmazó kottából) szeretnénk eljátszani egy dalt, akkor ki kell találnunk, milyen hangnemben íródott a dal, és reménykednünk, hogy a szerző tartotta magát ehhez az alapszintű zenei szabályhoz. Ha nem, ha menet közben hangnemet váltott, vagy olyan akkordot használt, ami a tankönyvek szerint nem része az adott hangnemnek, az okos hangszerek nem használhatók az adott dal lejátszására.

Az okos gitáron először még így sem találtuk meg az úgynevezett hetes akkordokat, amelyek nagyon alapvetőek – már az egészen kezdőknek is tanítják őket. Csak a GarageBanddel foglalkozó fórumok árulták el, hogy egyrészt, játszhatunk ezek nélkül is, nem lesz feltűnő a különbség, másrészt az akkordok billentyűit egyszerre több ujjal megütve mégis lejátszhatók.

Ha röviden össze akarnánk foglalni, mire jó, akkor azt mondhatjuk: a zeneszerzés egyszerű, felhasználóbarát, de kicsit lebutított eszköze. A szoftver egész biztosan sokaknak segít felfedezni a bennük rejlő zenei érzéket, és sok mindenben segít elindulni, de egy bizonyos szinten túl már inkább visszafogja az embert. Az átlagos iPadező számára azonban még így is lenyűgöző játékszer.

A szoftvert jelenleg akciós áron, 4 euróért lehet megvásárolni az App Store-ban. Egyaránt használható iPad 1-en és iPad 2-n is.
0 Tovább

A legolcsóbb 13 inches

ThinkPad Edge 13

A Lenovo ThinkPad Edge szériája a kispénzűek ThinkPadje. Az idehaza az év elején bemutatkozott modellek közül egy 13 hüvelykes példányt próbáltam ki. A sorozatban e mellett 14, 15,6 és 11 hüvelykes változatok kaphatók még, leginkább viszont a 13-asra voltam kíváncsi. Ez a méretosztály ugyanis a tökéletes hordozható munkagép: már elég kicsi és könnyű ahhoz, hogy ne legyen kényelmetlen bárhová magunkkal vinni, a kijelzője és a billentyűzete viszont elég nagy a kényelmes munkához, mivel nem sokkal kisebb a rendes laptop-méretnél.

A Lenovo ultrahordozható modelljének olcsóbb, AMD Athlon Neo X2-es processzorral felszerelt változata ráadásul a legolcsóbb a kategóriájában: egyetlen más gyártónál sem kapunk 140 ezer forint alatti áron ilyen méretű gépet. Én a drágább, Intel Core i3-mal szerelt változatot kaptam meg a gyártótól tesztre, ezért már 220 ezer forint körüli összeget kell fizetni. (A modelleket egységesen 4 gigabájt rammal és 320 gigabájtos winchesterrel szerelik.)
A teljesítménykülönbség leginkább a multimédiás képességek terén látványos. Az athlonos gépet a CNet tesztjei alapján már a HD-videolejátszás is megizzasztja, míg az inteles változaton ez nem probléma. Ennek ellenére, ha csak netezésre, munkára kell a masina, mi az olcsóbb ár miatt az AMD-s modellt választanám.

Az ThinkPad Edge ugyanis elsősorban mobil munkaeszköz. A gép fő erőssége nem a teljesítményében rejlik, hanem abban, hogy a „nagy” ThinkPadekhez hasonlóan masszív a kialakítású, kényelmesen használható gép hosszú üzemidővel. Persze már a külsejéről is lerí, hogy valahol félúton van a komoly üzleti notebookok és a hobbigépek között.

A gép fedlapja fényes, színes műanyag, ami nem túl karcálló, ezért óvni kell a hurcolkodás során, a belső burkolatai, billentyűzete pedig matt, kicsit kellemetlen tapintású, de kemény műanyag. A design legkellemetlenebb eleme a gép peremén körbefutó, fémet utánzó szürke műanyagcsík, és furcsán hat a rideg műanyagba ágyazott, világító piros leddel (az i-n a pont) dekorált ThinkPad logó is.

ThinkPad Edge 13

A burkolat viszont masszív, és a gép összeszerelési minősége is nagyon jó, és ez benne a lényeg, nem annyira a külső – az olcsó hatású dekorálástól akár el is tekinthettek volna a tervezők. A gép billentyűzete nagy térközös, úgynevezett sziget-billentyűzet, ami cseppálló és nagyon kényelmes használni. Apróság, de sokat számít, és jól kihasználható ötlet, hogy az Fn-billentyűvel a funkciógombok eredeti funkciója érhető el, alapértelmezésként a laptopos funkciókhoz társított parancsokat hajtják végre, például szabályozzák a hangerőt, a kijelző fényerejét vagy kapcsolják ki-be a wifit.

Nagyon kényelmesnek találtam a felfelé gomb mellé helyezett Page Up-Page Down gombokat is, amelyek így mindig kézre estek. Ennél több egyedi vonása nincs is a billentyűzetnek, az egérpótló vezérlőeszközöknek viszont van. Nem csak hagyományos trackpad, hanem a ThinkPadeken megszokott TrackPoint, vagyis pöcökegér is megtalálható a hozzá tartozó gombokkal együtt.

A trackpad egyébként multitouch-os, két ujjal lehet benne ablakot görgetni, és nagyítani is a szövegoldalakat, az érzékenysége viszont nem a legjobb. Nekem rendszeresen produkálta azt a jelenséget, hogy késve, vagy kihagyással reagált az érintésre a felülete, miközben a TrackPoint, amit kevésbé tudtam kihasználni, mindig hibátlanul működött, ennek minden rezdülésére azonnal mozdult a pointer. Pedig a trackpad már csak a méretéből adódóan sem lenne rossz: elég nagy ahhoz, hogy kényelmesen lehessen használni.

A 13 hüvelykes méretosztályban nem ritkaság, hogy a gépben nincs optikai meghajtó, így a ThinkPad Edge-ben sincs. Van rajta viszont 3 USB-csatlakozó (ebből az egyik eSATA-USB hibrid), és HDMI-kimenet is, ami főleg akkor jön jól, ha az ember egy kis otthoni filmnézésre fogná be a gépet. Ennek megfelelően az üzleti modellekről rendszerint hiányzik is. Az Edge azonban még az i3-as kiszerelésben sem elég erős ahhoz, hogy szaggatás nélkül dolgozzon a lapostévére HDMI-n keresztül kiterjesztett monitorral.

A ThinkPad Edge-ből sajnos az erősebb, 1,33 gigahertzes i3-as processzorral felszerelt változat sem elég erős ahhoz, hogy játékokat futtassunk rajta. Hatcellás akkumulátorának köszönhetően viszont remekül bírja a munkát: filmnézéssel is ki lehet hozni belőle több mint 2,5, vegyes használat mellett (netezés, szövegszerkesztés) akár 4 óra körüli üzemidőt is. Teljes takarékosság, vagyis lesötétített kijelző és visszafogott teljesítmény mellett a gép elvileg 5 órát bír ki. Ha megizzasztottam a processzort, akkor sem melegedett jelentősen, a hűtése pedig kimondottan halk.

A kicsit rideg külsejű, de kényelmesen kezelhető és hordozható modell azonban remek választás lehet diákoknak, programozóknak; a gyártó szándékai szerint pedig small business, vagyis kisvállalkozásoknak szánt takarékos megoldás ez a típus. Minden feladatra nem jó, de arra, amire kitalálták, remek.

0 Tovább

Letöltendő

blogavatar

Ha találsz egy jó appot, játékot vagy szoftvert, oszd meg velünk is a techbazis@origo.hu címen!

Utolsó kommentek